Monday, March 23, 2009

MR Nasir : Menjejak Impian


Saya bersekolah di kawasan luar bandar dan pada ketika itu kaunseling masih lagi tidak begitu berkembang dan saya tidak mendapat pendedahan tentang kaunseling dan tidak pernah mengetahui apa itu kaunseling. Setelah melangkah ke sekolah menengah saya telah telah mengetahui tentang wujudnya kaunseling di sekolah namun saya masih tidak mengeti pengisian sebenar kaunseling sehingga tidak pernah atau berminat untuk mendapatkan khidmat kauunseling walaupun saya menghadapi masalah. Saya bukanlah seorang pelajar yang cemerlang ketika di menengah rendah. Saya di tempatkan di kelas keenam daripada lapan kelas yang ada ketika itu. Persekitaran dan rakan-rakan ketika saya di menengah rendah juga tidak banyak mendorong atau memberi inspirasi untuk saya berjaya dengan cemerlang di dalam pelajaran saya. Namun saya keluarga saya menjadi pendorong utama untuk saya berjaya. Dengan kejayaan kakak dan abang saya yang berjaya menjejakkan kaki ke menara gading dan menjadi kebanggaan keluarga saya merasakan saya juga harus belajar bersungguh-sungguh untuk berjaya dalam pelajaran dan membanggakan kelaurga saya. Boleh di katakan ketika itu saya amat keliru dengan diri saya sendiri sama ada untuk berjaya dalam pelajaran dan mengorbankan keseronokan waktu ramaja bersama rakan-rakan atau meneruskan keseronkan waktu remaja dan tidak mengambil berat tentang pelajaran. Tidak di nafikan walaupun dengan azam yang kuat saya masih lagi terleka dengan persekitaran dan rakan-rakan yang menjurus kepada keseronokan. Walaubagaimanapun dengan azam yang kuat saya tekadkan diri untuk membuat jadual ulang kaji pelajaran di rumah supaya tidak leka. Dengan tidak mengetahui teknik dan cara untuk membuat jadual yang betul saya hanya mencuba. Walaupun ia tidak dapat di ikuti sepenuhnya namun akhirnya saya mendapat keputusan yang agak cemerlang di dalam Penilaian Menengah Rendah yang membolehkan saya mendapat tempat di kelas elit di sekolah tersebut di tingkatan empat.

Di tingkatan empat saya terpaksa menyesuaikan diri dengan rakan-rakan yang tidak saya kenali kerana hanya saya seorang daripada kelas saya yang dahulu berjaya untuk masuk ke kelas ini. Suasana pembelajaran dan komunikasi di dalam kelas ini juga amat berbeza dengan apa yang saya pernah lalui ketika di menengah rendah dahulu. Disini semuanya mementingkan pencapaian dalam akademik dan kadang-kadang saya merasa rendah diri untuk berada di kalangan mereka. Disinilah muncul konflik dalaman apabila saya merasakan saya tidak sesuai untuk berkawan dengan orang yang bijak seperti mereka dan ingin keluar daripada kelas tersebut dan kembali ke kelas biasa bersama rakan-rakan yang dahulu. Namun dengan nasihat ibu, abang, kakak, dan guru saya cekalkan hati untuk berada di kalangan mereka. Saya cuba membuat penyesuaian diri dengan rakan-rakan baru dan mengambil ini sebagai satu cabaran untuk saya lebih berjaya di masa hadapan. Namun setiap penyesuaian yang di buat memerlukan masa. Di tingkatan empat pelajaran saya amat merosot dan amat membimbangkan ibu dan diri saya sendiri. Saya mengambil inisiatif sendiri untuk belajar di rumah sepanjang cuti persekolahan agar saya tidak ketinggalan dan dapat menyaingi rakan-rakan lain di dalam kelas tersebut. Saya beruntung kerana apa yang di usahakan saya selama ini berhasil dan saya berjaya untuk ”berdiri sama tinggi dan duduk sama rendah” dengan rakan-rakan lain di dalam kelas ini. Persaingan yang sihat membolehkan saya memperkembangkan lagi minat dan bakat di dalam akademik. Terbukti bahawa rakan sebaya amat memberi pengaruh kepada diri seorang remaja. Kami semua banyak menghabiskan masa untuk belajar bersama dan akhirnya kami semua mendapat keputusan yang agak cemerlang dalam Sijil Pelajaran Malaysia. Kami berpisah untuk mengejar cita-cita. Ada di antara kami yang melanjutkan pelajaran ke tingkatan enam, Universiti Teknologi Mara, Politeknik, Matrikulasi, Universiti Putra Malaysia dan sebagainya.

Saya berjaya melanjutkan pelajaran ke Universiti Putra Malaysia(UPM) dalam bidang pembangunan manusia. UPM juga banyak memberikan pengalaman baru dalam menempuh kehidupan. Kehidupan yang jauh daripada keluarga memerlukan saya untuk Disinilah saya mempelajari ilmu psikologi dan mula meminati bidang psikologi. Ketika saya sedang menuntut di UPM saya telah berkenalan dengan ramai kawan-kawan yang bukan sealiran dengan saya, dan salah seorangnya adalah senior saya yang sedang menuntut dalam jurusan pendidikan bimbingan dan kaunseling. Disinilah saya mula jatuh hati dalam bidang kaunseling apabila saya melihat karismatik seorang pelajar bimbingan dan kaunseling dalam menuruskan kehidupannya seharian di kampus. Saya menhabiskan pengajian dalam bidang pembangunan manusia yang juga turut menyumbang minat saya kepada bidang kaunseling dan meneruskan pengajian di peringkat sarjana muda dalam bidang bimbingan dan kaunseling.

1 comment:

  1. Assalamualaikum, Salamsejahtera... terima kasih super kaunselor, setelah membaca kisah menjejak impian super kaunselor ini, saya memdapat satu celik akal berkaiatan kerjaya bidang kaunseling..terima kasih

    ReplyDelete