Thursday, March 19, 2009

Mr.A : Dunia di Mata - Satu Pengertian ..



Dunia , satu istilah yang secara tradisionalnya diertikan sebagai planet kita diami di kala ini. Namun itu adalah dimensi pemikiran saya 18 tahun yang lalu. Kini segalanya sudah berubah. Dunia bukan lagi satu entiti tunggal kerana telah wujud pelbagai dunia baru ketika ini. Kenyataan yang agak klise ini adalah disebabkan semua perkara diasingkan mengikut dunia masing-masing. Adakah “dunia” menjadi semakin murah dengan penggunaan yang sewenang-wenangnya?. Sebenarnya ia tidak harus menjadi persoalan kerana kewujudan dunia-dunia baru ini mencerminkan kemajuan manusia yang telah membuka pelbagai dimensi baru di dunia ini.

Untuk memperkatakan berkenaan semua “dunia” yang ada ketika ini adalah sesuatu yang mustahil. Namun adalah penting untuk membincangkan “dunia-dunia besar” yang akan mempengaruhi “dunia-dunia kecil”. Dunia-dunia besar yang dimaksudkan saya adalah “dunia politik”, “dunia ekonomi” dan ”dunia pendidikan”. Ketiga-tiga dunia ini amat penting pada pandangan saya.

3 dunia inilah yang mendasari kehidupan umat manusia termasuk saya sendiri. Mungkin ada yang berpendapat bahawa dunia politk adalah permainan golongan atasan. Namun pandangan rigid ini adalah salah sama sekali. Harus diingat tanpa tiang maka musnahlah sesebuah binaan. Begitu juga hubungan antara peminpin dan pengikut-pengikut mereka yang teguh menyokong perjuangan mereka. Dunia politik ini sememangnya diceburi untuk kepentingan tersendiri. Sama ada untuk kepentingan bangsa , negara , agama atau peribadi , watak-watak dalam dunia politik memainkan peranan penting dalam kestabilan sesebuah negara.

Dunia ekonomi pula adalah dunia yang melibatkan semua jenis golongan. Sama ada sedar atau tidak , segala tingkah laku kita akan mempengaruhi dunia ini. Pembelian , penjualan , pembaziran mahupun penjimatan adalah rutin harian kita yang akan terdapat dalam kitaran dunia ekonomi.

Seterusnya , “dunia” yang terus dekat dengan saya dari dulu dan InsyaAllah dengan keizinanNya , dunia pendidikan akan selama-lamanya tersemat di sanubari ini. Dunia pendidikan adalah dunia yang mencorakkan manusia. Sama ada secara formal atau tidak, pendidikan adalah asas terpenting untuk memulakan langkah mencapai kegemilangan. Keseimbangan ketiga-ketiga dunia besar ini menjamin ketamadunan manusia.

“Dunia-dunia kecil” yang terlibat di sekeliling kita seperti “dunia media”, “dunia hiburan”, “dunia automotif” serta pelbagai lagi dunia-dunia kecil ini pula sebenarnya sebagai pelengkap kepada “dunia-dunia besar” ini untuk membentuk satu dunia yang kita gelarkan sebagai “dunia ideal”.
Yang pasti dunia ini hanya persinggahan , namun kejayaan adalah hak setiap insan yang berusaha untuk menjadi lebih baik dari hari-hari sebelumnya.

No comments:

Post a Comment