Thursday, March 12, 2009

Mr. A : Episod 1




Assalamualaikum dan salam mesra..



Saya adalah salah seorang daripada Super Kaunselor yang boleh anda semua kenali sebagai Mr.A. Saya juga bertindak sebagai admin blog berkonsepkan ilmiah santai ini.



Pada episod 1 ini , suka saya menceritakan berkenaan pengalaman saya menjadi seorang pelajar. Elok kiranya jika saya mulakan dengan kisah saya menjadi pelajar pada usia awal kanak-kanak sehingga tamat sekolah rendah dahulu.



Ketika ini , A yang berusia 23 tahun adalah anak sulung dari 8 orang adik beradik. Namun 17 tahun yang lalu ketika masih berusia 6 tahun , A hanya mempunyai 2 orang adik. Seorang perempuan dan seorang lelaki. Sebagai anak sulung , sememangnya harapan ibu bapa pada A sangat tinggi. Bagaimanapun harapan itu bukan sekadar harapan kosong kerana ibu bapa A banyak berkorban wang ringgit demi memastikan kejayaan A sejak dari kecil lagi.



Pembelajaran prasekolah A bermula di Taska Seri Julia yang terletak berdekatan tempat kerja bapa dan di situ jika A masih boleh ingat , suasana pembelajaran nya sangat menyeronokkan dan menyebabkan sentiasa bersemangat untuk hadir ke Taska tersebut.



Kemudian melangkaui usia 7 tahun , A kembali bersekolah di kampung di Sekolah Kebangsaan Pulau Rusa. Apa yang ingin diceritakan di sini ialah bagaimana pembelajaran interaktif di rumah menjadikan A seorang pelajar yang cemerlang semenjak bangku sekolah rendah lagi.



Di sini ingin dikongsikan satu tips menggunakan ruang terhad sebagai pusat ilmu di rumah dan di kelas. Sebagai anak sulung di rumah , A mempunyai meja belajar sendiri yang dibaluti plastik dan dihias ceria oleh ibu. Di bawah alas plastik meja itu diletakkan maklumat penting seperti sifir-sifir yang ditukar setiap hari , glosari perkataan-perkataan sukar dan peta minda subjek yang berkaitan.Dengan ini meja yang kosong itu sebenarnya boleh menjadi sumber maklumat dan sumber inspirasi untuk kita terus melekat pada meja belajar itu. Kaedah menggunakan meja ini juga boleh dilakukan di dalam kelas namun diingatkan agar tidak meletakkan barang berharga , mempunyai nilai memori serta gambar-gambar peribadi agar keselamatan barang dan peribadi kita terjamin.



Ok setakat ini dulu perkenalan kita .. diharapkan tips pertama pada minggu ini dapat diaplikasikan oleh para pembaca hangat sekalian.



"selamat belajar"..

No comments:

Post a Comment