Sunday, March 15, 2009

Mr.Ashraf :TIPS MEMBACA DAN MENGINGAT BERKESAN


Assalammualaikum semua. Baiklah, pada kali ini saya akan berkongsi cara membaca dan mengingat dengan berkesan. Petua ini telah saya amalkan semenjak dari sekolah menengah lagi. Hasilnya, alhamdullillah. Ia dapat membantu saya mengingati apa yang di baca dan membuahkan hasil. Semoga anda semua dapat juga memcuba tips-tips di bawah dan seterusnya dapat membantu anda semua mencapai kecemerlangan dan kejayaan. Marilah kita gunakan tips di bawah bersama-sama.

1. sediakan semua peralatan yang akan digunakan untuk aktiviti membaca. di antaranya kertas kosong, pen, pensil, pemadam, pembaris dan sebagainya.

2. sediakan dengan secukupnya bahan yang akan dibaca seperti buku, majalah, nota kelas dan sebagainya.

3. pilih tempat yang sesuai untuk melakukan proses membaca. tempat itu hendaklah kurang gangguan dan kebisingan, tidak terlalu panas dan selesa untuk belajar.

4. untuk melancarkan proses belajar, anda perlu menetapkan tajuk tertentu yang hendak dibaca.

5. tetapkan jumlah muka surat dan jangkamasa diperlukan untuk menyelesaikan aktiviti membaca bahan itu.

6. duduklah dengan cara yang betul. anda boleh memberi tumpuan yang baik dan dapat membaca dengan lebih lama dan berkesan. anda digalakkan duduk di atas kerusi yang berkeadaan tegak dan lurus.

7. tumpukan perhatian dan fikiran anda terhadap bahan yang akan dibaca. mula dengan doa, supaya fikiran anda tenang dan mudah memahami apa yang akan dibaca.

8. gunakan pensil atau jari anda sebagai penunjuk ketika anda membaca. dengan menggunakan penunjuk akan dapat mengawal pergerakan mata dan kadar kelajuan membaca. penunjuk juga boleh menolong menumpukan perhatian kepada bahan yang sedang dibaca dan meningkatkan kadar kelajuan membaca. justeru itu, anda dapat meningkatkan kefahaman semasa membaca.

9. semasa membaca, anda perlu memberi perhatian yang khusus terhadap jadual, rajah dan data - data kerana bahan - bahan ini sangat penting dalam meningkatkan kefahaman anda.

10. semasa membaca, jangan lupa membuat catatan - catatan yang penting.

Selain itu saya turut mengambil contoh daripada beberapa teknik atau kaedah membaca yang telah diperkenalkan oleh beberapa orang pakar dan hasilnya berjaya. Antara dua teknik tesebut adalah :


i. KAEDAH MEMBACA BS3

-melibatkan 4 peringkat

a. browsing

tinjauan awal untuk membolehkan pembaca menilai kesesuaian sebuah buku secara sepintas lalu. cara ini digunakan untuk memilih sebuah buku dari perpustakaan dan tidak memerlukan pembacaan keseluruhan buku.

b. scanning

digunakan untuk mendapatkan idea - idea dan isu - isu utama dengan cepat. tumpuan diberi kepada bahagian yang menjadi kunci kepada pemahaman seperti perkataan penting, isi penting, fakta penting.

c. speed reading

membaca secara cepat. tujuannya adalah untuk mendapat sesuatu gambaran keseluruhan.

d. study reading

perlu membaca dengan berhati - hati untuk memahami butir - butir atau penerangan yang kompleks.

selepas memahami, pelajar cemerlang akan meringkaskan artikel kepada perkataan utama dalam bentuk nota, juga akan menjawab soalan pada hujung setiap topik untuk memperkukuhkan ingatan dan pemahaman.

ii. KAEDAH MEMBACA SQ3R

a. survey - menyelidik dahulu

b. question - bertanya

c. read - membaca

d. recitation - cuba terangkan dengan perkataan sendiri

e. review - ulangkaji

4 comments:

  1. lemah sgt la....nak ingat banyak sangat...
    duhhh...serabut otak...hopefully cara ni dpt bantu sy...

    ReplyDelete
  2. saya harap tips ini akan berkesan
    kepada saya untuk mendapat keputusan
    yang cemerlang dalam PMR tahun ini

    ReplyDelete
  3. maybe the problem is i have poor memory ..so bad

    ReplyDelete
  4. harap dapat bantu saya dalm stpm 2012

    ReplyDelete