Monday, March 16, 2009

Mr. Zul Fakhry: Mari Membina Peta Minda Super 2

PETA MINDA

Sebagai calon peperiksaan rasmi sama ada STPM, SPM, PMR mahupun UPSR, kamu tidak seharusnya bersikap tidak kisah terhadap pelajaran. Persediaan awal perlu dibuat sebaik sahaja sekolah dibuka. Kamu sepatutnya sudah mula membuat nota.

Adakah kamu menyediakan nota sendiri sejak awal lagi? Bagaimana bentuk nota kamu? Banyak sebab mengapa kita mesti mempunyai nota yang kita tulis sendiri, kita sediakan sendiri, kita susun sendiri dan kitalah pengarangnya. Membuat nota sendiri perlu dilakukan secara berterusan setiap hari, tidak semestinya menjelang peperiksaan saja.

Abang mula membuat nota kecil sejak di Tingkatan Satu lagi. Jika kamu mahu mengikuti jejak langkah abang, ayuh ... jangan bertangguh ... mulakan dari sekarang. Mari ikut teknik abang....


LANGKAH PERTAMA
Saya menggunakan 12 batang pen berlainan warna termasuk beberapa batang
highlighter sebagai persediaan membuat nota kecil. Sebenarnya, kamu boleh menggunakan kurang atau lebih daripada jumlah pen itu. Terpulang kepada kemampuan dan keselesaan kamu.

LANGKAH KEDUA
Mula membaca buku teks dan buku rujukan. Sambil membaca, kata kunci atau kata penting diwarnakan. Pada masa yang sama, fahamkan betul-betul maklumat yang dibaca. Bacalah mengikut bab atau topik. Tidak perlu baca banyak perkara, yang penting kamu faham, kemudian baru buat nota.

LANGKAH KETIGA
Sehelai kertas bersaiz A4 dilipat kepada empat bahagian atau kolum.

LANGKAH KEEMPAT
Mula menulis nota mengikut kolum . Setiap kolum boleh dibahagikan kepada dua bahagian (sub topik) untuk satu bab ataupun kamu juga boleh jadikan keempat-empat kolum itu untuk nota satu bab sahaja. Di sebelah belakang kertas itu pula, satu bab yang lain. Gunakan pen yang berlainan warna ya. Nota dicatat seringkas-ringkasnya agar dapat meningkatkan tahap ingatan.

LANGKAH KELIMA
Setelah kata kunci ditulis, gunakan highlighter untuk tajuk dan perkara-perkara yang penting. Pastikan kamu gunakan warna yang selari untuk semua nota supaya fikiran kamu tidak keliru. Misalnya, jika warna kuning untuk isi-isi penting, maka gunakan warna yang sama untuk subjek lain pula. Contohnya, tarikh penting-warna merah, nama tokoh-warna biru.

LANGKAH KEENAM
Setelah nota siap ditulis, kamu boleh menghafalnya. Jangan lupa untuk meninggalkan sedikit ruang untuk menambah isi penting apabila guru mula mengajar.

LANGKAH KETUJUH
Ambil sampul surat panjang. Tuliskan mata pelajaran. Kemudian, masukkan nota itu mengikut mata pelajaran. Bawalah nota itu ke mana-mana. Jika ada masa terluang, silalah baca.

2 comments:

  1. assalamualaikum .. terima kasih abang-abang Super Kaunselor ..Thah pasti akan mencuba teknik buat peta minda ini .. tapi kne pegi beli pen warna banyak dulu la.. hehe ..

    ReplyDelete
  2. terima kasih Fatihah.
    Selamat Mencuba!
    :)

    ReplyDelete